آماده‌سازی 25 گروه برای شرکت در فینال رقابت‌های رباتیک دارپا 2015

آماده‌سازی 25 گروه برای شرکت در فینال رقابت‌های رباتیک دارپا 2015

در چهارم و پنجم ماه ژوئن، مسابقات فینال سری رقابت‌های رباتیک دارپا (DRC) در Fairplex در Pomona کالیفرنیا برگزار می‌شود. در این مسابقات که بازدید از آن برای عموم آزاد است، 25 گروه بین‌المللی برای کسب جایزه‌ی 3.5 میلیون دلاری رقابت می‌نمایند. در ادامه نگاهی بر جزئیات این رقابت‌ها داریم.

برگزاری مسابقات رباتیک دارپا با الهام از فاجعه‌ی هسته‌ای Fukushima در پی سونامی 2011 ژاپن، که خرابی‌های به بار آمده مانع از رسیدن امدادگران و کارگران به دریچه‌های گاز و بستن آن‌ها و در نتیجه آسیب دیدن راکتورها بوده است، برگزار می‌شوند. اگرچه در آن حادثه نهایتا ربات‌ها به مکان‌های آسیب دیده وارد شدند، اما دارای عملکرد کندی بوده‌اند.


 

این واقعه دارپا را بر آن داشت تا رقابت‌هایی را برای توسعه‌ی بیشتر ربات‌های نیمه خودکار که قابل فعالیت در مناطق آسیب دیده به جای ابزارها و انسان‌ها باشند، برگزار نماید. در ژوئن 2013، یک رقابت مجازی با حضور 26 گروه با استفاده از ربات‌های شبیه‌سازی آغاز شد. این رقابت‌ در با یک رقابت فیزیکی و حضور 16 تیم با استفاده از ربات‌های واقعی و کابلی برای عبور از روی موانع و انجام وظایفی با استفاده از ابزارها، ادامه پیدا کرد.

رقابت‌ امسال، شاهد حضور 25 گروه خواهد بود. نیمی از این گروه‌ها از ایالات متحده، پنج گروه از ژاپن، سه گروه از کره، دو گروه از آلمان و تک گروه‌هایی از ایتالیا، هنگ‌کنگ و چین می‌باشند. این گروه‌ها برای دریافت درمجموع 3.5 میلیون دلار رقابت می‌نمایند، شامل دو میلیون دلار برای گروه اول، یک میلیون دلار برای گروه دوم و پانصد هزار دلار برای گروه سوم. ربات‌های شرکت کننده می‌توانند از انواع مختلف انسان‌نما، ربات‌های چهارپا و ربات‌های ردیاب باشند اما همه‌ی انواع باید بدون نیاز به منبع انرژی خارجی، پشتیبانی مکانیکی و با قابلیت‌های ارتباطی محدود با کنترلرهای خود، به عملیات بپردازند. دیدگاه اصلی مسابقات DRC 2015، سخت‌تر کردن سطح رقابت‌ها برای ربات‌ها نسبت به گذشته است.

دکتر گیل پرات، مدیر برنامه‌های DRC می‌گوید: "بخش قابل توجه‌ای از ربات‌های شرکت‌کننده در طول رقابت با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. اما ما این پیچیدگی را به عمد به وجود آورده‌ایم. دارپا خطرات زیادی را برای جایزه‌های قابل توجه‌ی خود در نظر گرفته است، از این رو باید انتظار رقابت‌های بسیار سختی را داشت."

 

در طول این مسابقات دو روزه، هر ربات برای هر کدام از هشت رقابت خود یک ساعت زمان دارد، که این هشت وظیفه باید به ترتیب و پس از هم انجام شوند. هر ربات باید به منطقه‌ی حادثه رانده شده، به سمت ساختمان مورد نظر راه یابد، یک در را باز نماید، یک شیرفلکه را بچرخاند، و یک سوراخ در دیوار ایجاد نماید. در این مدت، سطح ارتباطات بسیار پایین خواهد بود از این رو ربات‌ها باید با درجه‌ی بالایی از خودمختاری عمل نمایند.

 

 

 

تفاوت عمده‌ی این رقابت‌ها با رقابت‌های 2013 در آن است که این بار ربات‌ها به هیچ گونه کابل امنیتی متصل نمی‌بشند، از این رو در صورت افتادن بر روی زمین، هر ربات باید خود به تنهایی بلند شده و به مسیر ادامه دهد. در صورتی که ربات افتاده بر زمین قادر به ادامه نباشد، گروه شرکت‌کننده می‌تواند از ربات دیگری برای کمک به ربات اصلی و کسر ده دقیقه از زمان به عنوان جریمه اقدام نماید. تمامی این قابلیت‌ها نیاز به رابط‌ها، سنسورها و نرم‌افزار پیشرفته دارند. علاوه بر این، ربات‌ها باید از باتری‌های پیشرفته‌ای استفاده کنند.

دارپا از عموم مردم برای تماشای این رقابت‌ها و دیدن تفاوت میان ربات‌های داستان‌های علمی-تخیلی و ربات‌های واقعی دعوت به عمل آورده است. قطعا با شروع این رقابت‌ها خبرهای بیشتری را منتشر خواهیم کرد.

 

منبع : gizmag



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: رباتیک ، الکترونیک ، ،


تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:رباتیک, | 20:20 | نویسنده : احسان |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز